Flow kosmetiikan shampoopala

Olen käyttänyt noin kuukauden ajan suomalaisen Flow kosmetiikan shampoopalaa. Käyttämäni pala on Suolamuta & Savi, joka on suunniteltu erityisesti normaaleille ja hennoille hiuksille tuomaan ryhtiä. Shampoopala on valmistettu luomukasviöljyistä  ja- eteerisistä öljyistä. Shampoo ei sisällä säilöntäaineita, keinotekoisia hajusteita tai väriaineita eikä myöskään mineraaliöljyjä. Tarkemman incin ja muut shampoopalatuotteet löydät Flow kosmetiikan omilta sivuilta.

 

IMG_7705

Shampoopalaa käytetään kuin palasaippuaa. Hiukset kastellaan hyvin lämpimällä vedellä, jonka jälkeen shampoopalaa hierotaan hiuksiin ja vaahdotetaan hyvin koko pää. Vaahdottamisen jälkeen päänahka pestään sormenpäillä hieroen ja lopuksi hiukset huuhdellaan hyvin. Olen ollut shampoopalaan tyytyväinen, enkä koe tällä hetkellä tarvetta palata takaisin tavalliseen shampooseen. Toisille palashampoo voi aluksi jättää hiukset likaisen ja rasvaisen tuntuisiksi, mutta minulla ei onneksi tätä ongelmaa ollut, vaan shampoo sopi hyvin hiuksilleni. Kuukauden aikana olen huomannut, että hiukset kannattaa vaahdottaa perusteellisesti, koska jos jokin kohta jää käymättä läpi palalla, se saattaa jäädä likaisen tuntuiseksi. Käytän edelleen hiuksissani tavallisia (ei luonnonkosmetiikka) hiustuotteita, kuten suolasuihketta ja lakkaa, ja shampoopala pesee ne hyvin pois.

Hiukseni ovat värjätyt, liukkaat, lähes piikkisuorat ja menevät helposti päätämyöden. Kuukauden kokeilun jälkeen voin sanoa, että shampoo on antanut hiuksille hieman ryhtiä ja ilmavuutta, mutta ei mitenkään merkittävästi. Salaa toivoin, että shampoo olisi taikonut hiuksistani tosi ilmavat ja tuuheat, mutta ihan niin ei tietenkään käynyt. Mutta sain vähän vähemmän päätämyöden menevät hiukset, eli parannus sekin. Hiukseni ovat pesun jälkeen melko takkuiset, mutta kun annan hiusten vähän kuivua ennen kampaamista, niin en kokenut tätä ongelmaksi.

Plussat ja miinukset

+ Ekologinen

+ Riittoisa

+ Helppo ottaa mukaan matkalle (voi kuljettaa esim. käsimatkatavaroissa)

+ Puhdistaa tehokkaasti hiukset

– Hiusten sähköisyys hieman lisääntynyt

– Mieto tuoksu/tuoksuton (toiselle tämä voi olla plussaa)

Suosittelen kokeilemaan shampoopalaa. Tuote on täysin ekologinen eikä shampoopalasta jää tyhjää muovipulloa kuten tavallisista shampoista. Lisäksi tuote vaikuttaa riittoisalta, joten sopii hyvin opiskelijabudjettiin! Ostin oman palani Lifen myymälästä, mutta esimerkiksi omasta Lähiprisman luonnonkosmetiikkahyllystä löytyy Flow kosmetiikan kehäkukkashampoopala edullisesti (taidan kokeilla sitä seuraavaksi). Kertokaa jos innostutte tesmaamaan!

Mainokset

Enemmän kasviksia vähemmän maitoa

Lopetin kokonaan lihansyönnin noin seitsemän vuotta sitten ja nyt kuluneen vuoden aikana olen vähentänyt runsaasti maitotuotteiden käyttöä. Ajattelin listata muutamia helppoja vinkkejä ja tuotteita, miten omaa ruokavaliotaan voi muuttaa kasvispainotteisempaan sekä maidottomampaan suuntaan.

Omat suosikkini maitotuotteiden korvaajina

Jogurtit:

  • Alpro Soyan Zero jogurtti on ehdottomasti oma suosikkini. Jogurttiin ei ole lisätty sokeria ja maku on melko lähellä tavallisen luonnonjogurtin makua. Käytän Zeroa esimerkiksi myslien ja hedelmien kanssa, mutta jogurtti sopii myös ruoanlaittoon, kastikkeisiin ja dippeihin.
  • Alpro Soyalla on myös paljon muita jogurtteja ja vanukkaita, ja kaikki siis maidottomia.
  • Myös erilaisia kauravalmisteita löytyy tavallisten jogurttien korvaamiseksi, esimerkiksi suomalainen kaurapohjainen Yosa.

Muut hapatettu valmisteet ja kermat:

  • Creme fraichen voi korvata Oatlyn hapatetulla kauravalmisteella. Tämä on ehdoton quesadillojen kanssa. Creme fraiche sopii hyvin myös dippeihin ja kastikkeisiin. Koostumus on paksumpi kuin jogurtissa.
  • Paras maidoton kermavalmiste on mielestäni Plantin kaurapohjainen kerma. Kermaa löytyy myös sipulilla ja yrteillä maustettuna.
  • Myös Oatlyltä löytyy kaurakerma, joka soveltuu hyvin ruoanlaittoon. Olen käyttänyt kermaa muun muassa vegaanisen toffeen valmistukseen.
  • Alpro Soyalta löytyy  myös vispautuva kermavaahdon tyyppinen valmiste, joka todella vispautuu ja toimii hyvin esimerkiksi jälkiruoissa.
  • Oatlylta löytyy vegaanisena myös esimerkiksi vaniljakastike.

alpro, soya, oatly, planti

Juustot ja levitteet:

  • Keijun tummansininen margariini on vegaanista ja se sopii leivälle, ruoanlaittoon ja paistamiseen.
  • Pizzaan, gratiiniin tai leivän päälle sopii Violifen maidoton juustonkaltainen valmiste, joka on lisäksi todella edullinen. Violifelta löytyy myös esimerkiksi cheddarjuustoa.
  • Violifella on myös tuorejuuston tyyppisiä levitteitä, jotka ovat hyviä esimerkiksi leivällä. Violifea löytyy ainakin Prismoista.

Jäätelöt:

  • Vegaanisia jäätelöitä löytyy isommista marketeista hyvin. Valikoimissa on esimerkiksi Oatlyn kaurajäätelöä, joka on tosi hyvää, testattu useasti!
  • Tofulinellä on myös useampia vegaanisia jäätelövaihtoehtoja, myös tosi hyviä!

Kasvimaidot:

  • Kahvimaitona käytän nykyään Lidlin maustamatonta soijajuomaa. Mielestäni makuerot eri soijamaitojen välillä ovat niin pieniä, ettei niitä kahvissa huomaa. Käytän Lidlin soijamaitoa, koska se on edullisin ja hintalaatusuhteeltaan omaan makuun sopiva. Toisinaan käytän kahvissa myös Oatlyn kauramaitoa. Kahvin laatu, paahtoaste ja valmistustapa vaikuttavat myös siihen, miten kasvimaito sekoittuu ja sopii kahvin kanssa.
  • Rainbow kaurajuomaa käytän usein ruoanlaitossa ja se sopii hyvin myös esimerkiksi leivontaan (pullataikinaan ym.) Perunamuusiin laitan yleensä kaurakermaa, lasagneen tai makaronilaatikkoon kauramaitoa (jos teen ns. munamaidon). Kaikki kasvimaidot soveltuvat ruoanlaittoon ja niitä voi käyttää lehmänmaidon tapaan.
  • Olen kokeillut lähes kaikkia mahdollisia kasvimaitoja. Makeat pähkinän, kookoksen tai vaniljamakuiset kasvimaidot sopivat hyvin esimerkiksi smoothiesiin ja jälkiruokiin. Ruoanlaittoon, kahviin tai teehen ne ovat omaan makuuni liian makeita.

Lisää vegaanisista ja maidottomista tuotteista voit lukea Vegaanituotteet sivustolta. Esimerkiksi monet salaatinkastikkeet ovat yllättäen maidottomia tai vegaanisia.

IMG_7682

Hyviä proteiinin lähteitä

  • Hyviä proteiininlähteitä ovat palkokasvit, täysjyvävilja, pähkinät ja siemenet. Kasvisravinnon perusproteiini tulee täysjyväviljasta. Viljasta saadaan hyvälaatuinen proteiiniseos yhdistämällä se joko palkokasveihin (pavut, linssit, herneet) tai perunaan ja sieniin. Lisää voit lukea esimerkiksi vegaaniliitton sivuilta.
  • Soijarouheella voi helposti korvata esimerkiksi jauhelihan (tai aluksi osan siitä). Soijarouhe on edullista ja erittäin helppo käyttöistä. Kiehauta vesi vedenkeittimessä ja kaada soijarouheen ja mausteiden päälle. Anna turvota hetki ja käytä haluamallasi tavalla (muista maustaa soijarouhe hyvin!).
  • Linssit ja paput ovat hyviä ja monipuolisia proteiinin lähteitä, ja niitä voi lisäillä esimerkiksi salaattiin. Molemmista voi tehdä muun muassa pihvejä tai lisätä keittoon tuomaan proteiinia ja suutuntumaa. Kokeile kikherneitä, kidneypapuja, Mungpapuja, punaisia ja vihreitä linssejä! Hummuksesta tai paputahnasta saat hyvän ja ravintorikkaan levitteen leivälle.
  • Tofua voi käyttää monipuolisesti esimerkiksi salaateissa tai vaikka intialaisessa ruoassa.
  • Myös kasviksissa on paljon proteiinia, esimerkiksi parsakaalissa, kukkakaalissa ja pinaatissa.

IMG_7685

IMG_7686

Kuvissa muutamia meidän keittiön perustuotteita. Aina pitää löytyä vähintään soijarouhetta, linssejä ja kikherneitä, koska niistä saa tehtyä nopeasti maukasta ja terveellistä kotiruokaa.

Innsbruck ja Tirol

Teimme viime vuodenvaihteen tienoilla reilun viikon reissun Itävaltaan ja Saksaan. Lensimme Müncheniin, josta vuokrasimme auton ja jatkoimme matkaa Innsbruckiin, läntiseen Itävaltaan. Innsbruckissa on reilut 120 000 asukasta ja kaupunki on myös Tirolin osavaltion pääkaupunki. Innsbruck on kaunis ja sympaattinen kaupunki, jossa on helppo liikkua kävellen tai raitiovaunulla, koska välimatkat ovat lyhyitä. Innsbruckia ympäröi Alpit ja kirkkaalla säällä maisemat ovat upeita!

Reissumme keskittyi pääasiassa lumilautailuun, mutta kävimme myös kahdessa Keski-Euroopan mäkiviikon osakilpailussa Innsbruckissa sekä Saksan puolella Garmisch-Partenkirchenissä. Kävimme myös katsomassa niin innsbruckilaista kuin suomalaistakin jääkiekkoa. Huomasimme sattumalta, että kaupungissa pelattiin naisten Suomi-Itävalta jääkiekko-ottelu, joten kävimme tietysti katsomassa kun Suomi voitti Itävallan.  Mäkiviikon osakilpailut ovat ihan oma kokemuksensa! Tunnelma siellä oli uskomaton ja kannustusta riitti kaikille hyppääjille!

Vuokrasimme tälläkin kerralla asunnon Airbnb:n kautta, ja olemme olleet palveluun aina todella tyytyväisiä. On mielenkiintoista majoittua paikallisten asukkaiden kotiin (vuokraamme aina koko asunnon, emme vain huonetta), mutta Airbnb:n käyttö on myös tavallista hotellimajoitusta halvempaa. Lisäksi vuokra-asunnoissa voi itse tehdä mieluisat aamiaiset, lounaat ja iltapalat. Aamulla kun sää oli kirkkain, näkyi vuokra-asuntomme ikkunasta lumihuippuiset Alpit. Ehkä hienoimpia aamukahvimaisemia mitä voi olla. Innsbruckista jäi tosi hyviä muistoja ja innsbruckilaiset oli erittäin mukavia ja ystävällisiä. Saimme erittäin hyvää palvelua niin lähikaupassa kuin ravintolassakin. Myös laskettelukeskuksissa homma toimi moitteettomasti! Voin lämpimästi suositella Innsbruckia kaupunkilomakohteena sekä erityisesti koko Tirolin aluetta, jossa on lukuisia hyviä laskettelukeskuksia.

 

Innsbruck1

Kuva ”kotikadultamme”

 

Innsbruck5

Innsbruckissa oli kova lumisade kun saavuimme kaupunkiin

 

Innsbruck3

Innsbruck

 

vuori1

Uuden vuoden aatto Kühtailla

 

maisema4

Taukotupa Schlick 2000 hiihtokeskuksesta

 

maisema3

Kühtai

 

maisema2

Schlick 2000

 

vuori6

Schlick 2000

 

vuori5

Stubaier Gletscher oli oma suosikkini! Rinteet olivat huippu kunnossa ja maisemat upeita!

 

vuori4

Stubaier Gletscher

 

vuori3

Stubaier Gletscher

 

vuori2

Stubaier Gletscher

 

vuori7

Stubaier Gletscher

 

mäkihyppy

Mäkihyppyä ja loistavaa tunnelmaa Garmisch-Partenkirchenin osakilpailussa

 

innsbruck6

Innsbruckin osakilpailu