Enemmän kasviksia vähemmän maitoa

Lopetin kokonaan lihansyönnin noin seitsemän vuotta sitten ja nyt kuluneen vuoden aikana olen vähentänyt runsaasti maitotuotteiden käyttöä. Ajattelin listata muutamia helppoja vinkkejä ja tuotteita, miten omaa ruokavaliotaan voi muuttaa kasvispainotteisempaan sekä maidottomampaan suuntaan.

Omat suosikkini maitotuotteiden korvaajina

Jogurtit:

  • Alpro Soyan Zero jogurtti on ehdottomasti oma suosikkini. Jogurttiin ei ole lisätty sokeria ja maku on melko lähellä tavallisen luonnonjogurtin makua. Käytän Zeroa esimerkiksi myslien ja hedelmien kanssa, mutta jogurtti sopii myös ruoanlaittoon, kastikkeisiin ja dippeihin.
  • Alpro Soyalla on myös paljon muita jogurtteja ja vanukkaita, ja kaikki siis maidottomia.
  • Myös erilaisia kauravalmisteita löytyy tavallisten jogurttien korvaamiseksi, esimerkiksi suomalainen kaurapohjainen Yosa.

Muut hapatettu valmisteet ja kermat:

  • Creme fraichen voi korvata Oatlyn hapatetulla kauravalmisteella. Tämä on ehdoton quesadillojen kanssa. Creme fraiche sopii hyvin myös dippeihin ja kastikkeisiin. Koostumus on paksumpi kuin jogurtissa.
  • Paras maidoton kermavalmiste on mielestäni Plantin kaurapohjainen kerma. Kermaa löytyy myös sipulilla ja yrteillä maustettuna.
  • Myös Oatlyltä löytyy kaurakerma, joka soveltuu hyvin ruoanlaittoon. Olen käyttänyt kermaa muun muassa vegaanisen toffeen valmistukseen.
  • Alpro Soyalta löytyy  myös vispautuva kermavaahdon tyyppinen valmiste, joka todella vispautuu ja toimii hyvin esimerkiksi jälkiruoissa.
  • Oatlylta löytyy vegaanisena myös esimerkiksi vaniljakastike.

alpro, soya, oatly, planti

Juustot ja levitteet:

  • Keijun tummansininen margariini on vegaanista ja se sopii leivälle, ruoanlaittoon ja paistamiseen.
  • Pizzaan, gratiiniin tai leivän päälle sopii Violifen maidoton juustonkaltainen valmiste, joka on lisäksi todella edullinen. Violifelta löytyy myös esimerkiksi cheddarjuustoa.
  • Violifella on myös tuorejuuston tyyppisiä levitteitä, jotka ovat hyviä esimerkiksi leivällä. Violifea löytyy ainakin Prismoista.

Jäätelöt:

  • Vegaanisia jäätelöitä löytyy isommista marketeista hyvin. Valikoimissa on esimerkiksi Oatlyn kaurajäätelöä, joka on tosi hyvää, testattu useasti!
  • Tofulinellä on myös useampia vegaanisia jäätelövaihtoehtoja, myös tosi hyviä!

Kasvimaidot:

  • Kahvimaitona käytän nykyään Lidlin maustamatonta soijajuomaa. Mielestäni makuerot eri soijamaitojen välillä ovat niin pieniä, ettei niitä kahvissa huomaa. Käytän Lidlin soijamaitoa, koska se on edullisin ja hintalaatusuhteeltaan omaan makuun sopiva. Toisinaan käytän kahvissa myös Oatlyn kauramaitoa. Kahvin laatu, paahtoaste ja valmistustapa vaikuttavat myös siihen, miten kasvimaito sekoittuu ja sopii kahvin kanssa.
  • Rainbow kaurajuomaa käytän usein ruoanlaitossa ja se sopii hyvin myös esimerkiksi leivontaan (pullataikinaan ym.) Perunamuusiin laitan yleensä kaurakermaa, lasagneen tai makaronilaatikkoon kauramaitoa (jos teen ns. munamaidon). Kaikki kasvimaidot soveltuvat ruoanlaittoon ja niitä voi käyttää lehmänmaidon tapaan.
  • Olen kokeillut lähes kaikkia mahdollisia kasvimaitoja. Makeat pähkinän, kookoksen tai vaniljamakuiset kasvimaidot sopivat hyvin esimerkiksi smoothiesiin ja jälkiruokiin. Ruoanlaittoon, kahviin tai teehen ne ovat omaan makuuni liian makeita.

Lisää vegaanisista ja maidottomista tuotteista voit lukea Vegaanituotteet sivustolta. Esimerkiksi monet salaatinkastikkeet ovat yllättäen maidottomia tai vegaanisia.

IMG_7682

Hyviä proteiinin lähteitä

  • Hyviä proteiininlähteitä ovat palkokasvit, täysjyvävilja, pähkinät ja siemenet. Kasvisravinnon perusproteiini tulee täysjyväviljasta. Viljasta saadaan hyvälaatuinen proteiiniseos yhdistämällä se joko palkokasveihin (pavut, linssit, herneet) tai perunaan ja sieniin. Lisää voit lukea esimerkiksi vegaaniliitton sivuilta.
  • Soijarouheella voi helposti korvata esimerkiksi jauhelihan (tai aluksi osan siitä). Soijarouhe on edullista ja erittäin helppo käyttöistä. Kiehauta vesi vedenkeittimessä ja kaada soijarouheen ja mausteiden päälle. Anna turvota hetki ja käytä haluamallasi tavalla (muista maustaa soijarouhe hyvin!).
  • Linssit ja paput ovat hyviä ja monipuolisia proteiinin lähteitä, ja niitä voi lisäillä esimerkiksi salaattiin. Molemmista voi tehdä muun muassa pihvejä tai lisätä keittoon tuomaan proteiinia ja suutuntumaa. Kokeile kikherneitä, kidneypapuja, Mungpapuja, punaisia ja vihreitä linssejä! Hummuksesta tai paputahnasta saat hyvän ja ravintorikkaan levitteen leivälle.
  • Tofua voi käyttää monipuolisesti esimerkiksi salaateissa tai vaikka intialaisessa ruoassa.
  • Myös kasviksissa on paljon proteiinia, esimerkiksi parsakaalissa, kukkakaalissa ja pinaatissa.

IMG_7685

IMG_7686

Kuvissa muutamia meidän keittiön perustuotteita. Aina pitää löytyä vähintään soijarouhetta, linssejä ja kikherneitä, koska niistä saa tehtyä nopeasti maukasta ja terveellistä kotiruokaa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s